Předseda našeho Spolku poslanec Martin Kolovratník o legislativě k liniovým stavbám: Nechoďme dlouho kolem horké kaše a prostě si přiznejme, že Česko potřebuje zákon o liniových dopravních stavbách jako sůl. Naše dopravní stavebnictví připomíná spíše než dobře promazaný německý stroj, cokoliv jiného. Ptáte se, co s tím?

 

Nedávno jsem četl zajímavý článek o srovnání kde a kolik dní trvá schválení stavebního povolení. Jestli jste slabší povaha, doporučuji v této části se čtením skončit a internet zavřít. Pokud máte odvahu, čtěte dál.  Asi všichni víme, že v Česku si počkáte, než získáte stavební povolení. Podle studie to totiž v průměru trvá 247 dní. Kvůli tomu patříme na 165. místo z 185 zemí. Ano, je to 165. místo!

 

Přiznejme si to, tohle je přeci špatně a musíme s tím co nejdříve něco udělat. Vždyť se díváme “na záda” zemím, jako je Rwanda nebo Kongo, to přeci mluví úplně za vše. Suverénně nejlepší jsou Dánové, kteří potřebují čtvrtinu času, než my (jenom 64 dnů!). Dáni potřebují jenom 7 úředních úkonů a hotovo – nikam už nemusí. A u nás? Potřebujeme 21! To je sakra velký rozdíl, nemyslíte? U Dánů bychom se mohli inspirovat a učit se, jak udělat nový zákon a zjednodušit lidem život.  

 

Řešení v nedohlednu?

 

Víte, jaký je rozdíl ve výstavbě dálnic v Česku a v Německu? Žádný, v obou případech probíhají smrtícím tempem. Jasně, je to obrovská nadsázka, ale myslím, že je tohle srovnání na místě. Nelibí se mi to a chci to změnit. Můžu proto prozradit, že jednou z největších priorit je pro mě zákon o liniových dopravních stavbách. Ten by nám strašně moc pomohl. Zajímá Vás, co konkrétně by nový zákon přinesl?

 

Naprostou revoluci! Došlo by k přesunu koncentrace z nynějších správních úřadů na speciální centrální úřad. Navíc zákon o liniových stavbách by měl mít postavení zvláštního zákona, tzn. v určitých případech by nahrazoval stavební zákon, zákon o pozemních komunikacích, zákon o vyvlastnění nebo zákon o posuzování vlivu na životní prostředí. Díky tomu bychom mohli aplikovat v konkrétních případech jiné, odlišné postupy nebo procesy a v konečném důsledku by vše proběhlo mnohem rychleji.

 

Konkrétní podobu zákona mám připravenou a jakmile bude vhodná příležitost, hned ji představím. Při tvorbě jsem čerpal z německého modelu výstavby silniční infrastruktury. Ten funguje již několik desítek let a za tuto dobu se velmi dobře osvědčil. Nicméně je potřeba upozornit, že zákon o liniových stavbách se nebude týkat všech dopravních staveb, ale pouze významné dopravní infrastruktury (železnice, dálnice apod.) Rozhodně se nebude týkat letecké nebo vodní dopravy.

 

Zrychlení postupu řízení

 

Ideální stav, který by měl nový zákon přinést je zrychlení postupu a výrazná úspora nejen času, ale i finančních prostředků. Zákon počítá se vznikem stavební uzávěry na dotčeném území, a to podobu nejdéle čtyř let. Stát by rovněž měl mít automaticky na dotčené pozemky předkupní právo, čímž ochráníme pozemky před přílivem spekulantů, kteří by jistě chtěli rychle zbohatnout právě na těchto pozemcích a zdržovat celou výstavbu. Za velmi důležité rovněž vnímám povinnost vlastníka strpět přípravné práce na svém pozemku. Díky tomu opět dojde k urychlení plánování a potažmo celé výstavby.

 

Nedokončené majetkoprávní vypořádaní nebude již nutnou podmínkou pro podání žádosti k povolení liniové stavby. Jestliže se nepodaří od majitele vykoupit pozemek, nastane fáze vyvlastňování. Vyvlastňovacím úřadem by nově mělo být Ministerstvo dopravy, které bude muset prokázat veřejný zájem. Velmi zásadní změnou bude zahájení prací na pozemcích, kde ještě nebylo skončeno vyvlastňovací řízení, a to díky opatření – předběžné držby.

Určitě sledujte pravidelně mé webové stránky nebo facebookový profil, kde pravidelně informuji o tom, co ve Sněmovně dělám nebo o tom, co zrovna připravujeme. Držte nám palce!

 

Závěrem ještě jedno upřesnění. Je mi jasné, že po zveřejnění tohoto článku se dočkám reakcí typu: „byli jste i toho čtyři roky a nic jste neudělali“….  Nevěřícím Tomášům bych proto rád vzkázal, že máme nový Stavební zákon. Na něm jsme společně s MMR intenzivně pracovali opravdu skoro čtyři roky – a vstupuje v účinnost 1. ledna 2018. Minimálně v oblasti „malých a středních“  staveb (tedy u domků nebo u developerských projektů) se konečně zrychlení dočkáme. Uznávám však, že je to málo a proto chci prioritně bojovat za zrychlení velkých dopravních staveb.