Jak už jsme při různých příležitostech uvedli, v našem Pardubickém kraji nás ze všeho nejvíc trápí chybějící dálnice D35, jejíž výstavba se rozhodnutím ÚOHS komplikuje a reálně hrozí, že ŘSD bude muset celou soutěž na zhotovitele vypsat znovu. Před rokem předseda našeho Spolku poslanec Martin Kolovratník osobně intenzivně prosazoval kvalitnější  zadávací dokumentaci, která by obsahovala i požadavky na technické, personální a ekonomické vybavení uchazečů. Bohužel tehdy nebyl ministerstvem dopravy vyslyšen.

Kromě výstavby D35 bychom určitě neměli zapomínat ani na jednotlivé přivaděče k této dálnici, které na ni napojí jednotlivá města. Vzpomenete si ještě na mimořádný úspěch, když se za vydatné pomoci členů našeho Spolku povedlo vyjednat v loňském roce s ministerstvem dopravy přísun velké finanční částky 2,7 mld Kč?

Dopravní výstavba rozhodně není levnou záležitostí a pokud by ji měl platit kraj a obce, rozhodně by se to výrazně podepsalo na jejich rozpočtech. I proto je důležité, že se společným úsilím podařilo konkretizovat již dříve podepsané memorandum a získat pro náš kraj tak významnou finanční částku. Stálo nás to spoustu práce, času a stresu. 

Od podpisu aktualizace memoranda a „přiklepnutí“ finanční částky na realizaci přivaděčů k D35 uběhl už nějaký čas. Proto se členové našeho Spolku v čele s jeho předsedou poslancem Martinem Kolovratníkem nedávno sešli s ředitelem Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslavem Němcem, aby nás informoval o aktuálním stavu příprav a jejich průběhu.

A výsledek setkání? Přivaděče se postupně připravují v tom pořadí, jak bude probíhat stavba budoucí dálnice D35 – od západu směrem na východ.

Z tohoto pohledu je jasné, že prvním na řadě bude přivaděč a zároveň obchvat kolem Rokytna a Chvojence k Býšti. Objektivně je třeba konstatovat, že v tomto případě probíhají výkupy pozemků a příprava rozumným tempem. Pokud se neobjeví žádná nečekaná komplikace, tak by stavební stroje mohly vyjet už příští rok.

O něco složitější situace je na východě Pardubic, kde chce Správa a údržba silnic Pardubického kraje vybudovat novou silnici. Ta povede souběžně se železničním koridorem od zóny Foxconn. Měla by vytvořit obchvat Zminného a poté se napojit na obchvat Dašic, kde se připojí k D35. Při pohledu na mapu to vypadá docela jednoduše, realita ale bude bohužel mnohem složitější. Poslance Martina Kolovratníka nedávno navštívili soukromí zemědělci právě ze Zminného. Narovinu sdělili, že v uvažované trase se nachází jejich nejúrodnější půda, kterou rozhodně neprodají.

U staveb dálnic a silnic I. třídy, které jsou strategické pro stát, je při výkupu pozemků trochu jiná situace. Pokud se chtějí vykoupit pozemky pro obchvat obce nebo krajskou silnici II. třídy, tak bezpodmínečně musí být souhlas majitele. Zákon v tomto případě vyvlastnění neumožňuje. Pokud bude potřeba, náš Spolek se v při přípravě obchvatu Zminného jako mediátor zapojí do jednání mezi investorem a vlastníky pozemků.

Situace kolem Zminného nemusela vzniknout, kdy projektant při zpracování studie šel do terénu a s majiteli pozemků v předstihu mluvil. Tímto postupem si při přípravě výstavby nových silnic zaděláváme na problémy do budoucna. Aby se popsaná situace kolem Zminného vyřešila, náš Spolek nabízí pomoc ve vzájemné komunikaci a věříme, že společně najdeme alternativní vedení trasy. Určitě sledujte web Spolku, kde budeme o vývoji na přivaděčích k D35 průběžně informovat.