Dne 25. června 2018 se konalo další setkání členů Svazku obcí pro výstavbu rychlostní komunikaci R43 se zástupci Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) a Jihomoravského kraje (Jmk). Za náš Spolek se setkání zúčastnili paní senátorka Vítková a pan David Švec.

 

Požádali jsme tedy Davida Švece o informace z tohoto setkání:

 

„Dle sdělení ŘSD se čeká na Územní studii severní části trasy D43. Stále není dořešeno zda to bude dálnice, silnice pro motorová vozidla a dokonce se mluví i o silnici I. třídy v režimu 2+2, ale i 1+1. Čeká se na ukončení procesu aktualizace zásad územního rozvoje Jmk, zejména pokud by se nejednalo o komunikaci v kategorii dálnice. Začíná se mluvit o tzv.  kapacitní silnici. Také by se měl omezit počet variant trasy max. na 4, aby se urychlily přípravné práce. 

 

Paní senátorka Vítkova seznámila přítomné s tím, že senátní Výbor pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice podpořil petici na podporu výstavby D43 a tato petice bude projednána v plénu Senátu. Cílem tohoto projednání je, aby Senát požádal MD ČR o urychlené zahájení aktivit směřujících ke schválení výstavby  D43 v úseku od Mor. Třebové po Bořitov. Paní senátorka konstatovala, že nebude ani tak záležet na kategorii komunikace, ale je potřeba zachovat formát čtyřpruhu, aby bylo možné předjíždění kamionů.

 

Přítomnými zástupci členů Svazku bylo konstatováno, že aktuálně je silnice I/43 je ve špatném stavebně technickém stavu s řadou objížděk (např. v  Černé Hoře) a že by situaci řešilo, kdyby se odklonila tranzitní nákladní doprava z této komunikace.  Svazek se přihlásí jako účastník do řízení o odklonu  provozu nákladní dopravy. Toto řízení aktuálně probíhá na Krajském úřadě Jmk. 

 

 

Přítomný zástupce Jmk seznámil s aktuálním stavem tohoto řízení a sdělil, že důvodem pro zamítnutí žádosti  o vedení tranzitní nákladní dopravy po dálnicích bylo, že by se v takovém případě muselo vracet mýto, jelikož by to byla nařízená objízdná trasa. Výběr mýta tak byl nadřazen nad dopravní situaci na silnici I/43.“