Na nové legislativní změny v oblasti přípravy nejen dopravních staveb jsme se zeptali předsedy našeho Spolku poslance Martina Kolovratníka:

 

Na začátku letošního září vešla v účinnost novela zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury. O novinkách, které novela přináší, jsme informovali i na webu Spolku. Schválená novela ale byla pouze úvodní fáze, jejímž cílem bylo okamžitě urychlit proces příprav klíčových strategických dopravních staveb a výstavbu dopravní infrastruktury. V těchto dnech začínáme chystat fázi číslo 2! Bude obsahovat další změny nejen v tomto zákoně, ale bude mít dopad směrem do stavebního zákona. Dobrých nápadů je skutečno mnoho, proto vyberu a zmíním pouze ty nejzásadnější.

 

Pro každou strategickou stavbu zavedeme princip „jedno rozhodnutí a dost“. Povolení EIA i DUR by mělo proběhnout najednou, v pečlivém projednání a připomínkování, včetně odvolání a vypořádání námitek. Až ale bude rozhodnuto, bude proces uzavřen a nebude už  možné znovu dávat procedurální obstrukce naschvál, jak nám to nyní často dělají ti, kteří

chtějí stavbu blokovat. To bude průlomové.

 

Navrhneme, aby proces EIA byl jediným a úplným procesem pro povolení stavby z hlediska vlivu na životní prostředí. Už bychom se neměli dublovat s paralelním Zákonem o ochraně životního prostředí.

 

Konečně zavedeme výkupy pozemků podle cenových map. Odpadnou tak dohady o výši a správnosti znaleckých posudků, jako tomu například bylo u severovýchodního obchvatu Pardubic a přípravu tohoto důležitého obchvatu to zpozdilo minimálně o půl roku. Pomůžeme i energetice. Některá usnesení z tohoto zákona, která pomáhají dopravě, bychom rádi rozšířili i na energetické stavby. Ilustračně mohu zmínit geometrické průzkumy před DUR. Nebojte, samozřejmě by se tyto změny nevztahovaly na všechny stavby, ale jen na ty strategické, které náš stát potřebuje pro soběstačnost, případně pro energetickou nezávislost a bezpečnost.

 

Nápadů je mnohem víc, zatím ale další nebudu prozrazovat. Do listopadu ale bude jasno a ihned zahájíme projednání těchto návrhů v Poslanecké sněmovně.