Na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) proběhlo v pátek 23.11.2018 otevírání obálek s nabídkami firem na výstavbu dálničního úseku D35 Opatovice nad Labem – Časy. Do výběrového řízení se přihlásili celkem čtyři uchazeči. Předpokládaná cena za dokončení dálničního úseku D35 Opatovice – Časy je 4 646 mil. Kč bez DPH. Nejvýhodnější nabídku podala společnost STRABAG a.s., a to ve výši 3 389 mil. Kč. Součástí nabídky je i záruka v délce trvání 120 měsíců. Oproti předpokládané ceně tak stát uspoří 1,257 miliardy korun.

 

Podané nabídky nyní posoudí hodnotící komise, která je jmenována Vládou ČR. Ta následně vydá doporučující stanovisko o nejvýhodnější nabídce. Dobu, za kterou komise doporučí vítěze, nelze předvídat, záleží na podaných nabídkách.Konečný termín zahájení je ale také závislý na případných námitkách ze strany neúspěšných uchazečů k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

 

Nicméně lze předpokládat, že by se tento proces měl stihnout dokončit tak, abychom vítěznou firmu znali do jara 2019. Pokud ano, stavební práce by se měly rozběhnout hned na začátku příští stavební sezony. Tento termín je nesmírně důležitý, pokud mají být otevřeny oba úseky současně.

 

Závěrem této dobré zprávy krátká rekapitulace předcházejících událostí, které jste mohli sledovat na webových stránkách našeho Spolku:

 

ÚOHS v letošním srpnu na základě podnětů neúspěšných uchazečů zrušil tendr na výstavbu tohoto úseku D35 (Opatovice – Časy). Toto rozhodnutí mělo kritické ohlasy. Pravdou ale je, že zde byl extrémně tuhý konkurenční boj. O výstavbu dálnice se ucházely firmy například z Itálie nebo z Turecka. Není tak divu, že neúspěšní uchazeči se snažili najít jakoukoliv chybu, která by vedla ke zrušení soutěže.

 

Nový tendr ŘSD vyhlásilo tak, aby bylo možné zahájit výstavbu na jaře 2019 a zprovoznit stavbu současně s navazujícím úsekem Časy – Ostrov. Zadávací řízení bylo zahájeno 20. srpna odesláním oznámení o zahájení veřejné zakázky do Věstníku veřejných zakázek a Úředního věstníku EU.

 

ŘSD udělalo maximum pro minimalizaci časového zpoždění dokončení výstavby. Během doby trvání znovu vypsané soutěže na zhotovitele stavby se ŘSD podaří vykoupit chybějící pozemky. ŘSD v mezičase také mimo jiné dokončí záchranný archeologický výzkum, což umožní zkrátit původní lhůty výstavby o 12 měsíců oproti zrušené soutěži a minimalizovat časové ztráty. To by mělo umožnit zprovoznění obou úseků současně. Obavy,  že se bude jezdit jen po druhém úseku a pak po krajských silnicích, je tak zbytečná a stále platí harmonogram dokončení obou úseků současně, a to do roku 2022.